04 november 2006

Kvinnligt & Manligt - kurser vs coaching

Har lagt märke till en sak i min kundstatistik.

Utlandskurser - mest kvinnor som anmäler sig
Distanskurser - mest kvinnor som anmäler sig
Författarcoaching - mest män som anlitar mig
Lektörsutlåtande - lika många män som kvinnor

Intressant tycker jag. En av mina lärare på utlandskurserna sa att killarna i hennes målgrupp "redan kan allt" och inte vill slösa bort tid och pengar på att gå kurs. Det är ju en teori. Coachingen ger mer individuellt stöd, man behöver inte visa upp sig för andra än coachen under arbetets gång. Varför verkar det passa män bättre än kvinnor? Intressant...

1 kommentar:

Johanna Wistrand sa...

Hej Ann!

Så är det nog. Männen kanske är mer stolta? Att gå på kurs blir liksom ett bevis på att man inte kan något och måste lära sig. Men att bli coachad innebär inte att man behöver lära sig (även om man antalgigen gör det samtidigt). Och att det stannar mellan coachen ch kunden. På en kurs måste man visa sina "svagheter" för hela gänget.
Det har väl med uppfostran att göra, antar jag, att man som man inte får visa sig svag.....

Johanna