26 januari 2009

Öka din kreativitet!

Tokskoj att vi får en svensk grupp i Julia Camerons 12-veckorsprogram! Här kan du läsa den uppvärmning som Suzy Greaves lagt upp på sin web.

Boken heter alltså "Öka din kreativitet - den artistiska vägen på svenska" - skaffa den om du inte redan har den.

Denna vecka börjar vi med att läsa introduktionen och riktlinjerna så vi kan börja med övningarna nästa vecka.

Jag kommer att lägga in instruktioner och övningar på måndagar. Jag kommer sedan att blogga om mina tankar för veckan som gått och du är välkommen att kommentera med egna tankar. Lägg gärna en länk till din egen blogg i kommentarsrutan.

Författaren rekommenderar att man lägger en timme om dagen åt bokens övningar - men det är förstås helt frivilligt. Man behöver inte heller göra alla övningar, bara de som känns helt rätt för dig!

Allt prat om Gud i boken kan kanske störa någon (jag var en av de störda innan jag insåg att man varken behöver vara religös eller särskilt andligt intresserad för att följa den) och jag säger som Suzy - du kommer säkert att få ut en massor av övningarna utan att de behöver påverka dina värderingar.

Första hemläxan blir att läsa de tre första kapitlen: förordet, grundprinciperna och verktygen.

Och att börja skriva "Morgonsidor" - 3 sidor för hand. Du ska också boka en "konstnärsträff" med dig själv under två timmar - själv tänker jag ta en promenad i nya kvarter på torsdag!

Den sista uppgiften denna vecka blir skriva ett kontrakt med dig själv om att följa programmet. Det hittar du sist i kapitlet om verktyg.

Jättekul ska detta bli, tycker jag. Att vi gör det tillsammans är en bonus!

PS. Jag träffade Suzy Greaves i tisdags och hon är verkligen kul och inspirerande! Hon kommer nu att vara med på kreativitetskonferensen i London 7-8 mars, jipp jipp!

1 kommentar:

Anna W sa...

Jag har just börjat läsa boken. Eller, rättare sagt så är jag på kapitel 4. Jag skriver morgonsidor varje dag och börjar gilla det. Det är mycket som lagts på plats av någon anledning (vilket man enligt Cameron inte ska tro är slumpen).

Jag ägnar själva boken två tillfällen i veckan. Läser igenom föregående och veckans kapitel på söndag och gör övningarna en kväll mitt i veckan.

Det är så skönt att skriva av ångesttankarna jag har på morgonen. Rekommenderar boken varmt. :o)