06 november 2009

Veckans e-bokslån

Jag gillar e-böcker. Eftersom jag är lycklig ägare av en läsplatta och innehar bibliotekskort kan jag låna 10 böcker i veckan via elib och bära med mig dem i handväskan utan att få övervikt.

Att låna böcker är extra kul eftersom det är lockande att prova författare och genrer som jag kanske inte ens skulle tittat åt i bokhandeln. Såhär ser min gränslösa lånelista ut denna vecka:

1. Hypnotisören
2. Vägar till visdom
3. Ego Woman
4. Kunzelmann & Kunzelmann
5. Ursäkta, men din själ dog nyss
6. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
7. Tjäna pengar på internet när du sover
8. Borta bäst
9. Bokföring & förenklat årsbokslut – enskild firma
10. InDesign CS2

Nu har jag 28 dagar på mig att läsa ...

2 kommentarer:

Monica O Kolkman sa...

Hur lyckas du låna 10 per vecka?
Jag trodde gränsen var 3 per vecka. Har de ändrat reglerna?
Elib är för övrigt fantastiskt för oss utlandssvenskar!

Sofie B-C sa...

Nämen här satt jag och trodde att läsplattan tillhörde nästa generation!det har låtit helt felt i mina öron hitills. En bok som går på batteri...:(
Men, när jag nu hör vad det innebär för oss utlandsvenskar beträffande svenska böcker så måste jag tänka om. Ska genast googla Elib för att veta mer.
En fråga som kanske du, Ann, kan svara på är hur går det till rent praktiskt för författarna -säljer de rättigheterna till Elib eller hur går det till att publiceras "läsplattevägen"?