19 november 2009

Sölve Dahlgrens bloggturné


Världens första innebandyroman har just släppts och jag har haft förmånen att följa den spännande resan med boken som Sölves coach för både skrivande och publicering. Frågan är vem av oss som fått mest ut av coachingen :-) Sölve är en driven och idérik författare och hans kreativitet och kunnande under lanseringsplaneringen har inspirerat hela den"Ge ut en bok"-grupp som arbetat flitigt under hösten.


Ann: Välkommen Sölve!
Sölve: Tack.

Ann: Vilka tror/hoppas du kommer att läsa Innebandypiraterna?

Sölve: Jag hoppas att både unga och gamla kommer att läsa och uppskatta den. Jag har väl tänkt att den primära målgruppen är de som spelar eller har spelat innebandy aktivt. Bara det är uppåt 300 000 svenskar. Och sedan tror jag alla som utövat en lagidrott har mycket ut av den så där finns säkert ett par miljoner potentiella läsare till. Lite sportintresse bör man nog ha för att uppskatta den fullt ut, även om en del i min bekantskapskrets som är helt ointresserade av sport tyckte att InnebandyPiraterna var spännande ändå.

Ann: Nästa bok i seriens ska komma redan till våren hör jag. Har du gjort några viktiga lärdomar på vägen som gör det enklare att skriva och publicera den än den första boken?

Sölve: Förarbetet är viktigt. Exempelvis något så enkelt som att bestämma sig för vilka lag som vinner vilka turneringar under säsongen. Den här gången började jag skriva in vissa resultat i berättelsen innan jag hade gjort klart sammanställningen. Det blev en massa dubbelarbete i slutändan. Likaså beskrivningar av karaktärerna skulle jag nog lagt mer tid på att skriva ner i förväg för att ha som referens under själva skrivprocessen. Men jag vet nu att tillvägagångssättet funkar för mig, att först skriva en outline kapitel-för-kapitel med de viktigaste scenerna.

Ann: Du verkar lyckosam med att få tidningarna att skriva om din bok. Är det sportjournalister eller kulturjournalister som varit intresserade i första hand?

Sölve: Jag har kontaktat en del tidningar som jag antingen känner sedan tidigare eller där det funnits en tydlig koppling till boken geografiskt. Men jag har fortfarande inte varit i kontakt med alla tidningar som jag tänkt kontakta, det har inte funnits tid. Man kan göra hur mycket som helst, det handlar bara om att hitta tid.

Ann: Vilka är dina tre viktigaste tips för någon som vill ge ut en bok på egen hand?

Sölve: 1. Våga be om hjälp. Fråga vänner eller hyr in folk som kan det som du inte behärskar själv. Att korrekturläsa helt själv är ingen bra idé, liksom att försöka layouta boken i word... Ett bra omslag måste få kosta pengar.
2. Prata om boken så fort du får chansen. Efter ett tag tycker man att alla hört tjatet, men faktum är att folk ofta är intresserade dessutom glömmer man lätt bort att berätta det för vissa.
3. Sätt deadlines. Visst ska du ge ut en egen bok för att du tycker det är kul och det får inte kännas som ett tvång. Men utan deadlines är det stor risk att den där boken aldrig blir utgiven för att ditt undermedvetna hela tiden hittar anledningar att skjuta på skrivande, redigering, korrektur, formgivning etc.

Ann: Hur mycket kostar det att ge ut en egen bok?

Sölve: Mellan 495 kr och 125 000 kr. Det förstnämnda om du inte räknar din egen arbetstid och gör allt själv. Det sistnämnda ifall du hyr in experter och även värderar din egen tid. Så din bok hamnar någonstans på skalan där emellan.


Jag önskar Sölve varmt lycka till.

Läs mer om boken här: http://www.innebandypiraterna.se/

Inga kommentarer: