20 november 2009

En författarcoachs vardag

Alla mina dagar är rätt olika. Igår var den helt ok.





04.30. Stiger upp. Jo jag vaknar ofta så tidigt - utan väckarklocka. Blir lite besviken om jag sover längre, då försvinner ju halva dagen. Besvarar ett par kursbrev och njuter av att det är tyst och stilla omkring mig. Kollar att dagens blogginlägg kommit in som det ska - är ju värd på Sölve Dahlgrens bloggturné idag.


05.15 Skrivarkalendern 2010 ska till tryck nästa vecka och det är fortfarande en hel del att fixa. Jobbar koncentrerat med den några timmar. Ja, förutom de vanliga avbrotten för att koka morgonte, sätta på en tvätt, bistå maken med några små båtprojekt (vacuumpacka en toapump, riva upp akterkojen för att stoppa ner reservdelar i stuvfacket, passa vattenpåfyllningen), duscha, besvara mail från ivriga klienter och sätta på mig något sånär vettiga gångkläder och ett face.


12.00 Lämnar båten med schvung i steget för att ta bussen från Tower Bridge till Southbank Centre där jag lunchar med fina författarinnan Sofie Bager-Charleson. Jag hade förmånen att coacha henne för ett par år sedan och på tisdag släpps hennes första roman (Gränslös kärlek, Mormor förlag).


15.00 Lunchen över och jag har en halvtimme på mig innan eftermiddagens första författarcoachingsession startar. Promenerar över floden till närmaste tunnelbana och reser vidare till Paddington. Det tar tid att förflytta sig i London. På vägen skriver jag lite nya anteckningar för Skrivarkalendern. Jisses vad kul att kunna fortsätta jobba med en bok som ska finnas i hande(l)n om bara två veckor med modern POD-teknik.


15.30 Har författarcoaching med en kvinna som flugit hit från Sverige för att jobba med sitt manus under veckan. Vi sitter i biblioteksbaren på übermysiga puben The Victoria och pratar text i en timme. Sedan pratar vi om allt annat.


17.00. Nästa klient dyker upp, en svenska som bor i London. Rummet börjar bli lite stimmigt men vi kopplar bort de övriga gästerna och försjunker i texten.

18.00 Äter middag med båda tjejerna på en indisk restaurang i närheten av Tony Blairs bostad. "Han beställer ofta takeaway här"

20.30 Tar bussen hem genom hela staden. Det tar en timme. Skriver under resan.

21.30 Dricker kvällste, besvarar mail och fixar med räkenskaper.

23.30 Stupar i säng.

Inga kommentarer: