06 februari 2007

Se Venedig, sedan dö...

Det är andra vintern jag bor i Venedigområdet och ändå hade jag inte förrän igår åkt traghetto - gondolfärja över Canal Grande. Det finns bara tre broar över Venedigs längsta och bredaste kanal så gondolfärjan är ett smidigt sätt att ta sig över, och det finns flera färjor längs kanalen.

Jag hade inspekterat de sista lägenheterna till kurserna i mars (de är u n d e r b a r a !) och blivit bjuden på en spritz av den synnerligen trevlige uthyrarfarbrorn Carlo som när vi skiljdes åt skulle ta färjan. Åh, sa jag, den har jag aldrig åkt. Varpå han raskt släpade med mig - "Jag bjuder!" Och det kan man verkligen kosta på sig om man vill charma en nykomling till Venedig, kostar bara 50 cent :-) De tuffa står upp vid överfärden.

Och hade jag funnit mig skulle jag tagit en bild på den förbipasserande likbåten. Some die in style...

Inga kommentarer: