13 november 2005

Romanpersoner

De flesta av oss lever inte ett romanliv. Vanliga liv är oftast alldeles för ... vanliga för det. Men ta en titt i din omgivning, känner du några personer vars egenskaper skulle platsa i en roman. Det är dagens skrivtips på Orden runt.
  • Listveckans sista övning. Lista alla människor du känner som skulle göra sig bra i en roman - och varför! T ex egenskaper eller livsstil. Var specifik.

Den första jag kommer att tänka på är Almudena, en kvinna jag träffade i Spanien för några år sedan. Dotter till en greve, skolad i England. Hon talar en perfekt fiiin engelska, har drastisk humor, är lång och rödhåring. En mix mellan John Cleese och Fergie, ungefär. Smart kvinna. Chefar för en tjuruppfödargård, men vägrar sälja sina tjurar til de stora namnen bland tjurfäktarna. De vill nämligen vässa ner tjurens horn några centimeter innan tjurfäktningen, med effekten att tjuren missar i sin attack. Almudena säljer bara till rebellerna, de unga och kaxiga.

I ett tidigare inlägg pratade jag om platser där jag varit. Tänk om ALLA hade webcamera :)

http://82.188.208.242/view/view.shtml

Chioggia i Venedig-lagunen, min hemstad förra vintern. Längtar dit ibland.

Inga kommentarer: