09 november 2005

Jobbet

Jag hade kontakt med en ny förläggare igår. Vill gärna jobba med fler förlag, som lektör, redaktör eller korrekturläsare. Redaktörsdelen, där jag får föra en dialog med författarna, är otroligt kul. Nu håller jag på att utveckla en tjänst kring det för privatpersoner också. Författarcoach. Jag har fem författare i testkörningen, mer eller mindre aktiva. Vi håller på max ett år med varje manus, har vi kommit överens om . Spännande att se hur författarskap utvecklas.

Nå i alla fall, förläggaren. Han tittade på min prislista och höll med om att priserna var väldigt överkomliga. "Blir du inte dränkt i hemska manus?"

Nä, inte riktigt. De flesta manus jag har fått har varit intressanta och utvecklingsbara, på sitt sätt. Och jag är full av vördnad inför varje människa som lyckats skriva en hel bok från början till slut - även om den inte är särskilt läsbar i en första version!

Hittills har tempot varit bra också. Lyckosamt. Varje gång jag skickat tillbaka ett manus med utlåtande har det dykt upp ett till att jobba med. Men jag har utrymme för några fler, det är bara stimulerande att växla mellan arbetsuppgifterna.

Inga kommentarer: