Jag fick en kommentar under inlägget om nätnärvaro för författare:
Så det gäller alltså inte längre att skriva bra, utan att känna många andra människor?
vilket får mig att fundera vidare på en essä jag läste häromdagen, ur en bok från 1962 (Editors on editing) som handlade om hur en redaktör försökte pusha för en litterär författare på förlaget men fick mycket större marknadsföringsanslag för en mer kommersiell författare. Den litterära romanen blev, trots lysande recensioner, en försäljningsflopp medan den kommersiella romanen såldes i hundratusentals exemplar. När en bok blir en snackis, syns i bokaffärerna - och i dessa dagar på nätet - så säljer den oftast bättre.
Den här killen fick napp hos ett stort förlag efter att först ha gett bort hela sin bok som ljudbok på nätet: www.sethharwood.com - jag vet inte om den är bra men tycker att situationen är intressant, vilket kanske får mig att köpa boken. Och förmodligen tyckte förlaget att den är bra - att en bok är välskriven är fortfarande ett mycket starkt argument för att anta en bok för publicering.
Sen kan man ju fråga sig vad "att skriva bra" betyder. En välkomponerad story? Snyggt formulerad? Med en unik röst? Helst allt på en gång.
Ransom time
1 år sedan
4 kommentarer:
Ibland inbillar jag mej att man ska vara fel på rätt sätt. Fast då borde jag ligga bar till. Jag tar tillbaka det. Jag tror mycket på gräddfil och morötter. Faktiskt.
... bra till, inte bar (även om det skulle sitta bra med en läskande öl i denna värme).
Nu tänkte jag inte i första hand på "kommersiell" kontra "litterär".
Jag tänkte på å ena sidan en person som har stor släkt, många vänner, många arbetskamrater etc, (som till exempel kan värvas för att rösta på en i en skrivtävling av typen Kapitel 1:s Bok-SM), kontra en annan person som inte har detta stora nätverk.
Det kanske är en relativt ensam människa som skriver bra OCH säljbart - kommersiellt - men som kanske inte får chansen för att han eller hon drunknar bland de som har förmåga att skrika högt. Det vill säga synas.
Låt oss säga att någon skriver med just de kvaliteterna du nämner. Bra story, snyggt formulerad, unik röst. Även med en bra svenska som kanske knappt behöver korrekturläsas ens. Vad kan då denna person göra för att ens få en chans?
Vara med i Robinson eller liknande program? När ska i så fall de kommande böckerna skrivas?
Exemplet från boken visar tyvärr att det inte hjälper att skriva bra. Inte ens för 47 år sedan. Även om det kan tyckas vara en förutsättning.
Sad it is - men skriv på, man vet aldrig...
Skicka en kommentar