05 april 2007

Vardag i Venediglagunen

Efter mycket sömn, sol och en början till återhämtning har Venedigkursveckorna en behaglig eftersmak. De små aha-utropen, förnöjsamheten och glittret i ögonen hos deltagarna uppväger allt jobb. Vill jag göra om det? Vet inte riktigt. Jo, absolut i någon form men den måste funderas ut och finslipas. Nu är det dags att fokusera på den vanliga vardagen igen. För mig innebär det att:


  • läsa lektörsmanus för en massa privatpersoner, varav några fått vänta eftersom jag totalt överskattade min förmåga under kursveckorna. Den där efterlängtade "egna tiden" uppslukades av praktiska och mestadels fysiska sysslor. Gick ner flera kilo på springandet och för att jag inte hann äta.
  • jobba vidare med mina författarcoachklienter (usch vilket fult och kliniskt ord för kreativa själar) som med stor entusiasm skickar fler kapitel och nya manusversioner.
  • redigera några manus som ska publiceras av förlag - ett roligt samarbete med författarna.
  • kommentera texter och ge nya uppgifter till mina distanskursdeltagare.
  • skriva nyhetsbrev för Skrivarkalendern och Orden runt. Har vinnare att meddela.
  • städa båten, som förvandlats till verkstad. Om en vecka ska besökare får plats att sova, bra att vi har en konkret anledning att röja :-)
  • lägga in sill, nu när vi blir överfallna av påsken mitt i alltihopa. Och grava lax. Alltid chockar det nån italienare!
  • koka musslor i vin till ett gäng amerikaner ikväll.
  • förbereda avsegling - det blir om ca en månad men det är mycket att tänka på.
  • och justja, förbereda en skrivarkurs här i Chioggia som startar om enåenhalv vecka.

Jag har bestämt mig för att göra något kreativt varje dag. Skriva, pyssla, tänka nytt. Just nu skriver jag synopsis på en vilande romanbörjan, fick skjuts i baken av en förläggarvän som säger "Ditt språk är *alldeles* för bra för att inte utnyttja." Ti-hi. En författarcoach behöver en författarcoachcoach.

Inga kommentarer: