27 januari 2007

Lagom rik

Haha, läste AB:s intervju med Christer Gardell och kan konstatera att jag aldrig kommer att bli lagom rik. För det krävs tydligen sådär en 50-100 miljoner.

Det finns nog de som tror att vi som långseglar är mångmljonärer men det kan jag bara säga att för vår del stämmer det inte. Vi har förmodligen mindre kapital än de flesta som drömmer om att segla iväg men inte vågar släppa allt därhemma. Däremot har vi lärt oss att vända på slantarna och det är både lätt och roligt att inte konsumera, att laga mat från scratch istället för med dyra halvfabrikat osv. Och eftersom vi har ett hyfsat behagligt liv för det mesta (även om den senaste perioden varit hektisk) behöver vi väldigt lite av den tröst vi köpte för lönen innan vi gav oss iväg. De fjuttiga slantar jag drar in på min verksamhet gör att vi kan köpa hummer ibland, och att jag har något roligt och intellektuellt att ägna mig åt mellan båtbestyren, men nej, det kommer aldrig att göra mig lagom rik. Frågan är vad man skulle göra med alla de där miljonerna? Om nu någon prompt skulle vilja betala mig dem så skulle jag kanske se till att få träffa familj och vänner oftare. Anställa förlagspersonal och bli förläggare på riktigt. Eller ta helt ledigt... men det har jag ju redan provat och det här är roligare. Nej hörrni, fortsätt skicka manus, kom på kurser i Venedig, registrera er på Skrivarkalendern och skriv dagens övning, mm mm som håller mig i arbete. Känslan av att få främja människors kreativitet, det gör mig rik på ett skönare sätt än vad hårda slantar fixat i mitt "förra liv".

Inga kommentarer: