07 juni 2007

Sopor

Vi är på väg till Spanien. Några italienska bekanta säger med ett fnys att spanjorer är så skräpiga och relaterar till hur de slänger papper på golvet på barerna. Men i Spanien brukar skiten i allafall plockas bort, Italien känns inte så civilicerat alla gånger, se bara denna artikel i DN idag...

Såg dock på TV häromdagen att nedskräpning i naturen bötfälls på visa ställen i Italien. Något behöver hända, här slänger man helt tanklöst ifrån sig skräp där man står och går. Såg en kvinna tömma sin papperskorg ut på gatan, från andra våningen helt nära Fontana di Trevi i Rom. Hamnen i Ostia var ren och fin hela veckorna men på söndagskvällarna, när romarna spankulerat där hela dagen, låg skräpet i drivor. Jag låter kanske förnumstig men för mig som växte upp med "Håll Sverige Rent"-kampanjen som liten gör det ONT att slänga skräp på gatan. :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag upphör aldrig att förvånas över det italienska tänkandet.
Hur kan skräpande bötsättas när det faktiskt inte finns ngnstans invånarna kan göra av sina sopor.

Vore det inte mer logiskt att politiker, både by'iga och högre, ordnar en fungerande sophantering;)?

Ngt jag reagerade på redan när jag började min Italien-resa för 20talet år sen, var avsaknaden av allmäna skräpkorgar..en sån liten enkel bekväm sak. Vilket inte är en ursäkt till att slänga skräp omkring sig...men bara en tanke.

Mig tittades det konstigt på när jag sparade skräp i fickor eller väska...i väntan på lämplig plats att slänga skiten i. Den lämpliga platsen är oftast i hemmet...i den egna sopkorgen.
Äckligt, tyckte många...